Start ▸ O firmie

O firmie



Historia PKS-u Tomaszów Mazowiecki rozpoczęła się w styczniu 1945 roku. Wtedy to kierowcy miasta Tomaszowa Mazowieckiego zaczęli samodzielnie organizować transport samochodowy, pozyskując porzucone przez okupanta samochody.
23 marca transport ten został ujęty w zorganizowaną formę, ponieważ powstało Państwowe Przedsiębiorstwo Transportowe, które przejęło obiekt po Niemcu Denkhausie.

Jan Bartolewski Jan Bartolewski - założyciel Państwowego Przedsiębiorstwa Transportowego w Tomaszowie Mazowieckim, jeden z pierwszych kierowców i pracownik stacji obsługi.

Pierwszym zadaniem wykonanym przez pracowników Przedsiębiorstwa było dowiezienie zboża z magazynów powiatu rawskiego i brzezińskiego do Tomaszowa i Łodzi. Główna działalność Przedsiębiorstwa polegała na dowozie surowców dla miejscowego przemysłu oraz środków żywnościowych dla ludności.

Tabor w latach 40
Tabor w latach 40


1 września 1945 roku Przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Państwowe Przedsiębiorstwo Transportowo-Ekspedycyjne Przemysłu i pod tą nazwą funkcjonowało do 31 grudnia 1947 roku. W tym okresie Przedsiębiorstwo działało bez zaplecza technicznego, w oparciu o części zamienne ściągane z terenu i na taborze poniemieckim.
1 stycznia 1948 roku nastąpiła fuzja PPTEP z firmą G. Hartwig Spółka Akcyjna. Od lipca 1948 roku zaczął napływać nowy tabor, m. in. cztero- i siedmiotonowe fiaty z przyczepami. Również w tym okresie tworzył się zaczątek stacji obsługi pojazdów jako własne zaplecze techniczne.

Stacja obsługi
Stacja obsługi


Od stycznia 1950 roku, na skutek uchwały rządu o połączeniu przedsiębiorstw, powstała Państwowa Komunikacja Samochodowa w Tomaszowie Mazowieckim.
W 1952 roku przeprowadzony został kapitalny remont w czterech pomieszczeniach biurowych, wybudowano myjnię, pogłębiono studnię, a także zainstalowano oświetlenie placu.
Pracownicy tomaszowskiego PKS-u wykonywali także liczne działania na rzecz miasta, m.in. w 1953 roku załoga Przedsiębiorstwa zapoczątkowała w czynie społecznym budowę parku nad rzeką Wolbórką.

Prace społeczne pracowników PKS-u


W tym samym roku pracownicy PKS-u utworzyli dla ofiar wypadków drogowych Bank Krwi.
W kolejnych latach powiększał się tabor, rozwijał się dział dotyczący spedycji, a stacja obsługi została wyposażona w maszyny i narzędzia.

Tabor w latach 50
Wyposażenie stacji obsługi


W omawianym okresie do pracy w Przedsiębiorstwie trafiło wiele osób wywodzących się z przyzakładowej szkoły PKS. Kwitło życie kulturalne w zakładowej świetlicy, powstawały zespoły artystyczne, które miały poważne osiągnięcia w województwie. Obsługiwały one różne uroczystości związane z nagradzaniem najlepszych oddziałów terenowych, m. in. w Piotrkowie Trybunalskim, czy Rawie Mazowieckiej. Można było zaobserwować ciekawe zjawisko wśród kierowców, polegające na współzawodnictwie o lepsze wyniki w przewozach ton i tonokilometrów.
W 1966 roku rozpoczęła się budowa nowego dworca autobusowego, która została ukończona dopiero 15 grudnia 1976 roku.

Prace przy budowie dworca


W 1975 roku rozpoczęła się natomiast budowa nowej zajezdni przy ulicy Nadrzecznej. Powstały m. in.: poczekalnia dla kierowców, pomieszczenie dla dyspozytorów, a w 1978 roku stołówka z bufetem.
W 1985 roku - z okazji czterdziestolecia oddziału PKS w Tomaszowie - Przedsiębiorstwo otrzymało sztandar, a wielu pracowników medale i odznaczenia. Kilku pracowników otrzymało szczególne wyróżnienie - złote medale Wzorowego Kierowcy.
20 sierpnia 2004 roku na bazie Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej w Tomaszowie Mazowieckim, powstało w procesie prywatyzacji Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Tomaszowie Mazowieckim Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Pod koniec 2006 roku zmieniona została lokalizacja siedziby PKS-u, która obecnie mieści się przy ulicy Dworcowej 6. Budynek dawnej poczekalni został przerobiony na stację obsługi pojazdów.

Budynek dworca
Budynek dworca

Poczekalnia dla pasażerów
Stacja obsługi pojazdów


Pod koniec 2008 roku PKS Tomaszów Mazowiecki pozyskało nowego, strategicznego inwestora z Hiszpanii. Od tamtego czasu wizerunek firmy ulega znacznej zmianie. Sukcesywnie unowocześniany jest tabor - pozyskiwane są nowoczesne, klimatyzowane autokary marki Setra, MAN oraz Mercedes-Benz Sprinter. Zmienia się także jakość świadczonych usług. Ogromnie duży nacisk kładziony jest na kulturę kierowców, punktualność, a także na bezpieczeństwo podczas przejazdu.

Kierowcy w firmowych strojach


6 czerwca 2010 roku PKS Tomaszów Mazowiecki było jednym ze współorganizatorów Dnia Dziecka.

W 2010 roku pracę w PKS Tomaszów Mazowiecki rozpoczęła pierwsza w historii naszego Przedsiębiorstwa kobieta-kierowca. Zapraszamy do przeczytania wywiadu.

W 2012 roku PKS Tomaszów Mazowiecki obsługiwało Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, które rozgrywane były w Polsce i na Ukrainie. O ogromnym wyróżnieniu, które spotkało nasze Przedsiębiorstwo, wyzwaniach związanych z obsługą tak dużej imprezy oraz zdobytym doświadczeniu opowiada prezes PKS-u Tomaszów Mazowiecki - Wioletta Pełka-Wójciak.

19 maja 2013 roku PKS Tomaszów Mazowiecki było jednym ze sponsorów Dnia Matki i Dziecka.

Podobnie jak w latach poprzednich, również w 2015 roku nasze Przedsiębiorstwo było jednym ze sponsorów Dnia Matki i Dziecka.

W 2016 roku, w związku z budową nowej drogi, obszar dworca został zmniejszony. Na jego terenie znajduje się poczekalnia dla pasażerów, biura, stacja obsługi pojazdów oraz dwa stanowiska.

Dworzec autobusowy


8 marca 2018 roku PKS Tomaszów Mazowiecki było jednym ze sponsorów III Tomaszowskiej Gali Muzyki Disco.

W 2024 roku przeprowadzony został remont elewacji budynku dworca.
Budynek dworca
Budynek dworca
Budynek dworca
PKS w Tomaszowie Mazowieckim Sp. z o.o.
ul. Dworcowa 6   |   97-200 Tomaszów Mazowiecki
tel.: +48 44 724 41 51   |   fax: +48 44 724 28 40